On 4 July the presentation of the electric (E-fun car) car was in Lichtenvoorden (The Netherlands). For this car Fast & Speed built the chassis and bodywork. About this presentation a article was written by the Dutch Press in “De Gelderlander”:
“De Gelderlander” is not the only Dutch press who wrote an article about the E-fun car, also on the website from the ANWB there is an article which can be read by clicking here.
We implicit that the following articles remain the copyright of ANWB and “De Gelderlander”.
Gelderlander:
Eerste elektrische auto uit Achterhoek rijdt
LICHTENVOORDE – De elektrische auto waaraan door diverse Achterhoekse bedrijven wordt samengewerkt is een feit.
Maandagmiddag reed de auto de eerste rondjes. Dat gebeurde in Lichtenvoorde bij het bedrijf Onixx, waar eigenaar Hans Vooijs mede door studenten ontwikkelde auto afbouwde. Eerder was al het chassis en de body gebouwd door Fast & Speed uit Ulft, en nam RS Machinebouw uit Giesbeek onder meer de elektrische bedrading en aandrijving voor z’n rekening. De motor werd geleverd door Rotor uit Eibergen; Herbert Weekhout mocht het eerste rondje rijden. Ellen Altena van AAA Concept Cars, dat de totstandkoming van het voertuig in goede banen leidt, lootte een van de aanwezigen uit als bijrijder.
Hoewel de auto nog door de Rijksdienst voor het Wegverkeer goedgekeurd moet worden, gaan de bedrijven verder met het ontwikkelen van een elektrische auto die geschikt is voor woonwerkverkeer. Gemikt wordt op een eerste serie van vijftig auto’s.
ANWB:
Uit liefde voor de Achterhoek en de elektromotor
05 juli 2011 – Voormalig mede-eigenaar van elektromotoren-fabriek Rotor uit Eibergen Herbert Weekhout wilde nog geen afscheid nemen van zijn branche. Daarom besloot hij een project van de grond te trekken, waarin zijn drie passies samenstroomden: elektromotoren, auto’s en de Achterhoek. Hij bracht bedrijven en technische opleidingen uit de streek bij elkaar en ontwikkelde met hen de eFunCar, een prototype elektrische auto. Die heeft vorige week proefgereden.
‘Wij horen vaak dat studenten uit de Achterhoek wegtrekken na hun afstuderen, terwijl hier toch zoveel leuke innoverende bedrijven zitten’ vertelt Ellen Altena, project manager bij AAA Concept Cars, de BV die werd opgericht om de eFunCar het licht te doen zien. ‘Herbert wilde daarom zijn droom hier zoveel mogelijk met Achterhoekse bedrijven en studenten realiseren. Wat GM in het groot kan, kunnen wij hier in het klein ook, was zo ongeveer zijn gedachte.’
Onixx, Fast & Speed, RS Machinebouw en Rotor
De belangrijkste deelnemers aan het project waren Onixx (afbouw), Fast & Speed (chassis en body), RS Machinebouw (aandrijflijn en bedrading) en Rotor (motor). Verder werkten studenten van Saxion mee.
Techniek
De accu’s zijn van het Lithium-IJzer-Fosfaat type en ze leveren maximaal ongeveer 26 kW aan de motoren. Dat zijn er twee; één op elk achterwiel. Hun maximale koppel is 70 Nm. Voor zo’n licht wagentje is dat ruim voldoende, er is dan ook geen versnellingsbak nodig.
Typegoedkeuring
Er is een grote kans dat er een typegoedkeuring bij de RDW wordt aangevraagd. Dan kan de auto zelfstandig op de weg worden ingezet als vlaggeschip voor AAA-CC. Het is niet de bedoeling om tot seriebouw te komen, maar Altena sluit niet uit dat dit bij volgende projecten wel gaat gebeuren. ‘We zijn ons nu aan het bezinnen op de volgende stap. Dat zou bijvoorbeeld een woon-werkverkeer auto kunnen worden, of een stadsmodel. We werken ook nog aan het verdienmodel. Tot nog toe was dat er niet: dit ging gewoon om de verwerkelijking van een droom.’